Reklamacja oraz gwarancja
Regulamin reklamacji spółki Terpenix, s.r.o.
(zwana dalej "regulamin reklamacji")
1) Postanowienia ogólne
- Niniejszy regulamin reklacji podlega ustawie nr 89/2012 Dz.U., Kodeks cywilny (zwanej dalej "Kodeksem cywilnym") oraz ustawie nr 634/1992 Dz.U., o ochronie konsumentów, z późniejszymi zmianami (zwanej dalej "Ustawą") i ma zastosowanie do towarów konsumpcyjnych (zwanych dalej "Towarami"), w odniesieniu do których prawa kupującego z tytułu odpowiedzialności za wady (zwane dalej "reklamacja") są wykonywane w okresie gwarancyjnym.
- Niniejsza regulamin reklamacyjny stanowi integralną część Regulaminu. Zawierając Umowę kupna-sprzedaży, Kupujący wyraża zgodę na Ogólne Warunki Handlowe (Regulamin) i niniejszy Regulamin reklamacyjny oraz potwierdza, że zapoznał się z nimi w należyty sposób.
- Podmiotem udzielającym gwarancji jest spółka Terpenix, s.r.o. z siedzibą pod adresem Kamýcká 1777/31, Předměstí, 412 01 Litoměřice, Czechy, REGON 02365855, zarejestrowana w Rejestrze Handlowym prowadzonym przez Sąd Okręgowy w Uściu nad Łabą pod numerem C 33539 (zwana dalej również "Dostawcą" lub "Sprzedającym").
- Odbiorcą gwarancji jest Nabywca, który zamówił, przyjął i zapłacił za produkt lub usługi od Dostawcy. Za Nabywcę uważa się osobę fizyczną lub prawną, z którą zawarto umowę kupna (zwaną dalej również "Nabywcą" lub "Kupującym").
- Niniejsza Procedura Reklamacyjna jest opublikowana w całości na stronie internetowej Dostawcy (zembag.pl).
- Sprzedający przy zawieraniu i wykonywaniu Umowy Kupna-sprzedaży działa w zakresie prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Sprzedający jest przedsiębiorcą, który bezpośrednio lub za pośrednictwem innych przedsiębiorców dostarcza Kupującemu produkty lub usługi.
2) Odpowiedzialność Sprzedającego
- Sprzedający odpowiada wobec Kupującego za to, że Towary w chwili ich odbioru są wolne od wad. W szczególności Sprzedający ponosi odpowiedzialność za to, że w chwili przyjęcia Towarów przez Kupującego:
- przedmiot ma właściwości uzgodnione między stronami, a w przypadku braku umowy, takie właściwości, jakie Sprzedający lub producent opisał lub jakich Kupujący oczekiwał w odniesieniu do charakteru towarów i na podstawie prowadzonej przez nich reklamy,
- przedmiot nadaje się do celu, dla którego Sprzedający określił jego przeznaczenie lub dla którego przedmiot tego rodzaju jest zwykle używany,
- przedmiot odpowiada pod względem jakości lub wykonania uzgodnionej próbce lub wzorowi, jeżeli jakość lub wykonanie zostały określone zgodnie z uzgodnioną próbką lub szablonem,
- przedmiot jest rzeczą w odpowiedniej ilości, miary lub wagi, oraz,
- przedmiot jest zgodny z wymogami przepisów.
3) Prawa do odpowiedzialności za wady Towarów
- Oczywiste uszkodzenia Towarów lub ich opakowań powstałe w trakcie dostawy Kupujący powinien niezwłocznie wyjaśnić z przewoźnikiem, a rozbieżności odnotować w protokole przekazania (list przewozowy). Kupujący nie jest zobowiązany do przyjęcia takich Towarów od przewoźnika i jest zobowiązany do poinformowania Sprzedającego bez zbędnej zwłoki o stwierdzonych uszkodzeniach. W dniu odbioru Kupujący zobowiązany jest do należytego sprawdzenia Towarów pod kątem integralności i kompletności ich wyposażenia.
- W przypadku odbioru osobistego przez Kupującego, momentem odbioru Towarów jest moment przejścia ryzyka uszkodzenia Towarów ze Sprzedającego na Kupującego. Jeżeli Kupujący nie dokona oględzin Towaru przy odbiorze, może on dochodzić roszczeń z tytułu wad wykrytych w trakcie takich oględzin tylko wówczas, gdy udowodni, że takie wady (np. brakujące akcesoria) były już obecne w Towarze w chwili przejścia ryzyka uszkodzenia Towaru. Późniejsze roszczenie z tytułu niekompletności Towaru lub zewnętrznego uszkodzenia Towaru nie pozbawia Kupującego prawa do dochodzenia roszczeń. Sprzedający ma jednak możliwość udowodnienia, że nie doszło do naruszenia umowy kupna-sprzedaży.
- Kupujący-konsument może reklamować towar telefonicznie pod numerem +420 777 892 763, za pośrednictwem poczty elektronicznej eshop@zembag.cz, osobiście we wszystkich oddziałach Sprzedającego lub przesłać reklamowany towar na adres Terpenix s.r.o. spin-off společnost ČZU, Kamýcká 129, 165 00 Praha-Suchdol, Czechy.
- W przypadku, gdy Kupujący wysyła Towary za pośrednictwem dostawcy usług pocztowych, Kupujący powinien, we własnym interesie, zapakować reklamowane Towary w odpowiedni i dostatecznie chroniące opakowanie, które spełnia wymogi transportu, tak aby nie zostały one uszkodzone podczas transportu. Przesyłka musi zawierać reklamowane Towary i zalecaną przez nas dołączoną kopię dowodu sprzedaży lub numeru zamówienia oraz prawidłowych danych kontaktowych Kupującego.
- Kupujący jest zobowiązany udowodnić w sposób możliwy do udowodnienia, że Towar został zakupiony w sklepie internetowym Zembag.cz.
- Uprawnienia z tytułu odpowiedzialności za wady Towaru nie dotyczą w szczególności przypadków, w których wada lub szkoda powstała:
- uszkodzeniem mechanicznym Towaru
- udowodnioną ingerencją w Towar, klęską żywiołową, uszkodzeniem mechanicznym,
- ewidentnie niewłaściwym użyciem,
- użytkowaniem niezgodnym z instrukcją obsługi lub instrukcjami na opakowaniu lub karcie gwarancyjnej,
- poprzez użytkowanie niezgodne z ogólnie przyjętymi zasadami użytkowania,
- w sposób oczywisty poprzez użytkowanie w warunkach, które nie odpowiadają temperaturze, zapyleniu, wilgotności, wpływom chemicznym i mechanicznym środowiska, które jest bezpośrednio zamierzone przez producenta lub co jest wyraźnie sugerowane przez charakter sprawy,
- przez ewidentnie nieprofesjonalną instalację i obsługę,
- jeżeli przedłożona karta gwarancyjna nosi wyraźne ślady zmian danych lub jeżeli Towary mają inny numer seryjny niż podany w karcie gwarancyjnej.
- Odpowiedzialność Sprzedającego z tytułu rękojmi za wady nie dotyczy zużycia spowodowanego normalnym użytkowaniem, w przypadku Towarów sprzedawanych po niższej cenie za wadę, dla której uzgodniono niższą cenę, w przypadku Towarów używanych za wadę odpowiadającą stopniowi zużycia, jaki Towar miał w chwili przejęcia przez Kupującego.
- Na żądanie Kupującego Sprzedający jest zobowiązany do dostarczenia Kupującemu pisemnego potwierdzenia zobowiązań z tytułu wadliwego wykonania umowy w zakresie przewidzianym prawem (karta gwarancyjna). Karta gwarancyjna musi zawierać nazwę lub firmę, REGON i siedzibę Sprzedającego. Jeżeli charakter rzeczy na to pozwala, wystarczające jest wydanie Kupującemu zamiast karty gwarancyjnej dowodu zakupu Towaru zawierającego te same informacje co karta gwarancyjna.
4) Ogólny okres gwarancji
- O ile nie określono dłuższego terminu dla poszczególnych towarów, Kupujący jest uprawniony do skorzystania z prawa z tytułu wady występującej w towarze konsumpcyjnym w następujący sposób:
- za nowe towary w ciągu dwudziestu czterech miesięcy od ich otrzymania;
- za rozpakowane towary w ciągu dwudziestu czterech miesięcy od ich otrzymania;
- w przypadku towarów łatwo psujących się, okres gwarancji jest określony przez datę ważności podaną na opakowaniu towaru.
- Jeśli wada pojawi się w ciągu sześciu miesięcy od odbioru, towary uznaje się za wadliwe w momencie odbioru. O ile nie określono inaczej dla poszczególnych towarów, Sprzedający udziela gwarancji jakości osobie dokonującej zakupu w ramach swojej działalności gospodarczej na okres dwudziestu czterech miesięcy od otrzymania nowych i rozpakowanych towarów, dwudziestu jeden miesięcy od otrzymania towarów minimalnie użytych i dwunastu miesięcy na towary używane.
- Okres gwarancji rozpoczyna się z chwilą otrzymania Towaru przez Kupującego. Okres gwarancji ulega przedłużeniu o okres, w którym Towar był naprawiany. Jeśli Towary zostaną wymienione w ramach naprawy gwarancyjnej, pierwotny okres gwarancji będzie kontynuowany.
5) Specjalna gwarancja
- Kupujący jest uprawniony do skorzystania z prawa do reklamacji z tytułu wad, które wystąpiły w worku do przechowywania ziemniaków Zembag w ciągu 5 lat od daty zakupu towaru.
- Kupujący przyjmuje do wiadomości, że woreczek kminkowy wypełniony naturalnym olejkiem eterycznym jest produktem łatwo psującym się i ma okres przydatności do spożycia tylko do daty podanej na opakowaniu. Po otwarciu woreczka działanie olejków eterycznych jest ograniczone do 5 miesięcy.
6) Uprawnienia z tytułu wad Towaru
- Jeżeli rzecz nie ma właściwości wymienionych w art. II Regulaminu Reklamacyjnego, Kupujący-Konsument może również żądać dostarczenia nowego Towaru bez wad, chyba że jest to nieuzasadnione ze względu na charakter wady. Jeżeli wada dotyczy tylko części Towaru, Kupujący-Konsument może żądać wymiany tylko tej części, jeżeli nie jest to możliwe, może odstąpić od umowy. Jeżeli jednak jest to nieproporcjonalne do charakteru wady, w szczególności jeżeli wadę można usunąć bez zbędnej zwłoki, jest to nieistotne naruszenie umowy i w takim przypadku Kupujący-Konsument jest zawsze uprawniony wyłącznie do bezpłatnego usunięcia wady poprzez naprawę rzeczy.
- Kupujący-Konsument ma prawo do dostarczenia nowego Towaru lub wymiany części nawet w przypadku wady usuwalnej, jeżeli nie może korzystać z rzeczy w sposób prawidłowy ze względu na ponowne wystąpienie wady po naprawie lub ze względu na większą liczbę wad. W takim przypadku Kupujący - Konsument ma prawo odstąpić od umowy. Za ponowne wystąpienie wady po naprawie uważa się tę samą wadę, która była już usuwana co najmniej dwukrotnie w okresie gwarancji i która występuje ponownie. Jeżeli Towar był co najmniej trzykrotnie naprawiany z powodu różnych wad usuwalnych w okresie poprzedzającym złożenie reklamacji, uznaje się, że jest on dotknięty większą liczbą wad.
- Jeżeli Kupujący-Konsument nie odstąpi od umowy lub nie skorzysta z prawa do dostarczenia nowego Towaru bez wad, wymiany jego części lub naprawy, może żądać odpowiedniego rabatu. Kupujący-konsument ma również prawo do odpowiedniego rabatu, jeżeli Sprzedający nie jest w stanie dostarczyć nowego Towaru bez wad, wymienić części Towaru lub naprawić Towaru, a także jeżeli Sprzedający nie zdoła usunąć wady w rozsądnym czasie lub gdy usunięcie wady spowodowałoby znaczne trudności dla Kupującego-konsumenta.
- Kupującemu nie przysługuje prawo do wadliwego wykonania, jeżeli Sprzedający powiadomił Kupującego przed odbiorem Towaru, że Towar ma wadę lub jeżeli Kupujący sam spowodował wadę.
- Kupujący-konsument jest uprawniony do odstąpienia od umowy we wszystkich przypadkach określonych w Kodeksie cywilnym i Ustawie. Odstąpienie od umowy jest skuteczne wobec Sprzedającego z chwilą doręczenia lub przekazania Sprzedającemu oświadczenia Kupującego-Konsumenta o odstąpieniu od umowy, o ile zostały spełnione wszystkie warunki prawne zgodnie z §2001 i nast. Kodeksem cywilnym. W przypadku odstąpienia od umowy, umowa jest anulowana od początku, a strony są zobowiązane do zwrotu wszystkiego, co świadczyły sobie nawzajem na podstawie umowy.
- W przypadku odstąpienia od umowy Kupujący zobowiązany jest do zwrotu Sprzedającemu kompletnego Towaru wraz ze wszystkimi akcesoriami.
- Jeśli wada dotyczy Towaru, który został sprzedany jako używany lub sprzedany z rabatem odzwierciedlającym ich gorszą jakość w momencie sprzedaży, Kupujący-Konsument ma prawo do rozsądnego rabatu zamiast prawa do wymiany Towaru.
7) Rozpatrzenie reklamacji
- Kupującemu-Konsumentowi jest należyte uregulowanie roszczenia bez zbędnej zwłoki, nie później niż w terminie 30 dni od daty zgłoszenia roszczenia, chyba że Sprzedający i Kupujący-Konsument uzgodnią dłuższy termin. Termin na uregulowanie roszczenia rozpoczyna się następnego dnia po zgłoszeniu roszczenia zgodnie z § 605 Kodeksu Cywilnego. Po upływie tego terminu Kupującemu-Konsumentowi przysługują takie same prawa, jak w przypadku istotnego naruszenia umowy. Termin 30 dni nie jest wiążący dla Kupującego-Przedsiębiorcy.
- Kupujący-konsument może zapytać o wynik reklamacji pod adresem placówki, w której reklamacja została złożona lub pod numerem infolinii obsługi klienta.
- Kupujący zobowiązany jest udzielić Sprzedającemu lub autoryzowanemu serwisowi wszelkiej pomocy w celu weryfikacji istnienia reklamowanej wady i jej usunięcia. Składając reklamację Kupujący zobowiązany jest do przekazania Towaru czystego zgodnie z przepisami higienicznymi i ogólnymi zasadami higieny, w tym wszystkich części i akcesoriów.
- Kupujący zobowiązany jest przekazać Towar do reklamacji w stanie kompletnym. Zaleca się również dołączenie kopii dowodu sprzedaży, szczegółowego opisu wady oraz pełnych danych kontaktowych (adres, telefon, e-mail). W przypadku, gdy Kupujący nie dostarczy Towaru kompletnego, a jego kompletność jest konieczna do stwierdzenia istnienia reklamowanej wady i/lub jej usunięcia, bieg terminu do załatwienia reklamacji rozpoczyna się dopiero z chwilą dostarczenia brakujących części.
- Składając reklamację Kupujący otrzymuje pisemne potwierdzenie - protokół reklamacyjny, który służy jako dokument przy rozpatrywaniu reklamacji. Kupujący zobowiązany jest do podania wszystkich wymaganych informacji przy sporządzaniu protokołu reklamacyjnego, których kompletność i prawidłowość potwierdza podpisem na protokole reklamacyjnym. Protokół reklamacyjny zawiera informacje o tym, kiedy reklamacja została złożona, jaka jest jej treść, jaki sposób załatwienia reklamacji jest wymagany przez Kupującego - Konsumenta. Jeżeli Kupujący-Konsument wysłał produkt do reklamacji przesyłką kurierską, otrzyma protokół reklamacyjny pocztą elektroniczną.
8) Odrzucenie reklamacji
- Sprzedający jest uprawniony do odmowy przyjęcia Towaru do reklamacji, jeżeli Towar jest zabrudzony lub jego części są zabrudzone.
- Sprzedający jest również uprawniony do odrzucenia reklamacji Towaru, jeśli Towar nie jest dostarczany zgodnie z przepisami dotyczącymi higieny i ogólnymi zasadami higieny.
9) Odbiór towarów z naprawy gwarancyjnej
- Po rozpatrzeniu reklamacji Sprzedawca poinformuje Kupującego SMS-em, e-mailem lub telefonicznie. Jeżeli Towar został wysłany przesyłką kurierską, zostanie on wysłany na adres Kupującego po rozpatrzeniu reklamacji.
- Sprzedający wyda lub prześle Kupującemu pisemne potwierdzenie określające datę i sposób rozstrzygnięcia reklamacji, potwierdzenie naprawy i czasu trwania reklamacji lub przyczyny odrzucenia reklamacji.
- W przypadku nieodebrania reklamowanego Towaru z naprawy gwarancyjnej w terminie 2 miesięcy od zakończenia naprawy gwarancyjnej, Kupujący zobowiązany jest do zapłaty na rzecz Sprzedającego opłaty za przechowanie w wysokości 8.40 PLN za każdy dzień opóźnienia w odbiorze Towaru.
- Przy wydawaniu Towaru po rozpatrzeniu reklamacji Kupujący zobowiązany jest do okazania dokumentu, który otrzymał przy odbiorze Towaru w związku z reklamacją lub musi potwierdzić swoją tożsamość.
Niniejsza Procedura Reklamacji wchodzi w życie z dniem 1 czerwca 2022 r. i zastępuje wszystkie poprzednie wersje. Zmiany w Procedurze Reklamacji są zabronione.
W Litomierzycach w dniu 01.06.2022 r.
Terpenix, s.r.o.